Sociala medieeliten campar på Tjärö



JÄRNAVIK - Jag trodde vi skulle bli tio stycken i en sommarstuga, men nu är vi uppe i 273 deltagare. Det är helt galet, om du frågar mig, säger Tomas Wennström - initiativtagare till Sweden Social Web Camp på Tjärö i helgen.

Tjärö blir "Bloggstock" och invaderas av bloggare, twittrare, jaikuare, facebookare och andra som är aktiva i de nya sociala medierna på internet.
-Det började med att jag lade ut en förfrågan på nätet om det var några som var intresserade av att träffas och diskutera sociala medier under en helg. Det spred sig snabbt på twitter och i bloggosfären och fick en omfattning som jag inte kunnat drömma om, säger Tomas Wennström som är webbentreprenör i Malmö.

Träffas personligen
Behöver man träffas personligen när man ändå umgås på nätet?
- Håller man på med sociala medier får man mycket kontakter på nätet, fler människor än man möter annars. De är utspridda geografiskt - så det är klart att man gärna vill få en chans träffa dem personligen också.
Hur fungerar det praktiskt med så mycket folk på Tjärö?
- Det finns bara hundra sängplatser i vandrarhemmet och det blev fullbokat de första 24 timmarna. Resten får tälta. Bland annat har NetPort i Karlshamn lånat ut militärtält där 15-20 personer kan sova tillsammans. Andra har med egna tält.

Bredband till ön
- Ett annat problem har varit bredband till ut till ön. De har ADSL, men det räcker inte till. Men vi upptäckte att det finns gamla telefonledningar ut dit som inte används, och de ska Telia väcka liv i till helgen för att förstärka bredbandet.
På webbcampen kommer det att diskuteras sociala medier på längden och tvären
-Det är ett brett urval av folk som kommer dit, webbentreprenörer, tekniker, kända bloggare, journalister...
-Allt kommer inte att vara intressant för alla, men jag hoppas att det kommer att vara en ganska avancerad nivå på diskussionerna. Vi ser problemen, men framför allt ser vi de väldiga möjligheterna med de nya medierna, säger Thomas Wennström.

Jan Hinderson
Publicerad 2009-08-18 03:00

Taget ur Sydöstran Ronneby 090818

Kommentarer
Postat av: sofie nilsson

vilken fin blogg du har!



titta gärna in på min också, har just nu en tävling där jag lottar ut ett silverarmband, men också en massa länkar om hur du kan tjäna pengar på din blogg eller få mer besökare :)



http://sofienilsson.devote.se

2009-08-18 @ 16:26:05
URL: http://sofienilsson.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0