Contan firar 50 år i Ronneby


Ulf Lennartsson på Contan har fötts in i bagaryrket.
Han är yngste bror i konditorfamiljen och uppvuxen i Contan-huset.
Familjeföretaget firar nu 50 år i Ronneby.

När Contan grundades fanns det gott om konditorier i Ronneby. Ulf Lennartssons föräldrar Lennart och Elsie Jönsson jobbade på Fenix vid torget. 1959 bestämde de sig för att starta eget och tog över fastigheten vid Karlskronagatan.
Konditoriet fick namnet Continental, eller Contan, och blev en lyckad satsning. Medan det ena konditoriet efter det andra har försvunnit, lever Contan vidare. Ett 20-tal personer jobbar i och kring bageriet, som i veckan firar ett halvt sekel.
- En förklaring till att det har gått så bra tror jag är att vi har varit ett familjeföretag. Vi har varit med och jobbat allihop, säger Ulf Lennartsson, som är yngst av fem bröder.
Han är född på 60-talet och några år yngre än Contan. Yrkesbanan gav sig självt.
-Jag har jobbat på Contan sedan jag var 16 år. Jag gick tre veckor på gymnasiet, sen hoppade jag av. Jag hade ju ett jobb. Och ett jobb som jag trivs så otroligt bra med, säger Ulf Lennartsson.
Alla bröderna har tidigt blivit delaktiga i arbetet med konditoriet. Fyra av dem har drivit Contan vidare efter föräldrarna, den femte har ett eget konditori i Helsingborg.
Sedan 2007 är det bara Ulf Lennartsson kvar av syskonen i företaget. Dessförinnan var det han och äldste brodern Leif som drev Contan.
- Det är ju mer att göra när man är själv med allt. Men jag kan göra som jag vill och testa lite nya idéer och det tycker jag om, säger Ulf Lennartsson.
Bland förändringarna de senaste åren är ny inredning i serveringen och en kallskänk.
- Det har fallit väl ut båda två.
En vanlig arbetsdag börjar klockan fyra. Två konditorer förutom Ulf Lennartsson finns i personalen. Det gör att han kan unna sig lite ledigt emellanåt.
Men med ålderns rätt är det Ulf Lennartsson som gör huvuddelen av tårtorna på Contan.
Han har klivit upp för åldersstegen som han kallar det. Det är en trappa på ett par steg i bageriet. Den leder upp från bakbordet till platsen där tårtor och bakelser växer fram.
- Tänk att jag står här nu. Här har pappa och mina äldre bröder stått före mig.
Hur det blir i nästa generation vet Ulf Lennartsson inte nu. Kanske tar något av hans barn över, kanske vill de göra något annat.
- Det kan vara slitigt, men jag skulle inte vilja göra något annat. För mig är det ett hantverk, säger Ulf Lennartsson.


Johanna Rundgren
[email protected]
Telefon: 0457-789 83

Thomas Persson

TAget ur BLT


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0