Borgholm

Precis skickat iväg familjen på en bowlingtunering.
Trots att de är mina favoritkillar så är det skönt med en paus ibland.
Som sagt så ligger vi i Borgholms hamn nu. Borgholm stoltserar med Blå Flagg.
Nu vet jag ju att det inte är fräscheten på gästhamnen som avgör om man får blå flagg utan att man uppfyller massa andra kriterier. För visst är Borgholm en ljuvlig liten stad med lite utlandskänsla över men när vi ommer till själva gästhamnen lämnar den mycket att önska.
Duschar och toaletter rengörs ju i och för sig värje dag men frågan är om grabbarna som gör det vet vad man ska använda de olika medlena till. Ja ja jag vet att jag är gnällig och familjen säger att jag är bortskämd, men jag hatar verkligen att gå på såna toaletter och då ska vi inte tala om att duscha. Kan lova er att jag har satt nytt rekord i snabbdusch, barnen undrade om jag överhuvudtaget hade hunnit bi blöt. Men det handlar bara om ren självbevarelsedrift för att jag inte vill  bli biten av något som jag inte änns kan namnet på.
Detta innebär att jag tvingade mannen att gå och hyra ett hotellrum på Strand Hotell en natt.
Det var dock lättare sagt än gjort då det var söndag kväll, och söndagsdisco med halva priset i baren. Men till slut fanns det ett rum. Inte billigt men i min enfald trodde jag att för 2950 kr får man ett riktigt bra rum och eftersom Tre Drag spelade på After Beachen så slog vi till.
Men ack vad jag bedrog mig. Jag ger rummet en 2 av 5 möjliga. Det ända som var bra var balkongen även om den var liten,'
Men det var ju bara att göra det bästa av saken och eftersom ett par kompisar bodde där med satte vi oss på balkongen, i solnedgången, drack vin och lyssnade på Tre Drag.
Efter några glas vin blir man ju lätt lite danssugen så sagt och gjort vi tar oss ned till nattcluben. Vi och 3000 andra något yngre danssugna. Men döm om min förvåning när jag upptäcker att min absoluta favoritdj spelar. Jeppe ( jobbade tidigare på Mix Megapol) är galet bra och vi blev ett antal kalorier fattigare under några underbara timmar på dansgolvet.
Jeppe och att vi traffade lite kul folk från Oskarshamn gjorde att man lätt glömde bort tråkiga hotellrum och gästhamnar och med ett leende betalade notan dagen efter och självklart kommer vi att återvända nästa år. Samma tid, samma plats, och förhoppningsvis med Jeppe i dj båset och Tre Drag på scenen.

Lägenheter

Så här tycker jag att man borde bebygga piren i Ronneby.

Semester

Som sagt var så är hela familjen iväg på semester. Vi mönstade på svärföräldrarnas båt i Kalmar. Kalmar har en jättefin och fräsch gästhamn. Dessutom ligger den ju i princip mitt i stan, och det är ju kanon för en shopoholic som jag.
dessutom har de bara några år gamla toaletter och duschar och det gillar jag. Hatar att gå på ofräscha toaletter. Och då ska vi inte tala om otäcka duschar.
Efter Kalmar blev det rakt över sundet till Färjestaden. En loiten charmig hamn med en supertrevlig hamnkapten. I Färjestaden hár man ganska nyligen gjort iordning hela hamnen. Så allt är väldigt fräscht. Att komma till en gästhamn där man kan gå in i nett eget litet rum med dusch och toalett är ljuvligt. Att sloippa samsas med en massa andra. Dessutom har de tänkt till och lagt in golvvärme något som många andra tänka på.
 På kvällen var vi på en supercharmig hamnrestaurang. Mycket folk men god mat och världens scharmigaste ägare. Snacka om att vara överallt och att ´ha full koll. Kan lätt säga att  färjestaden kommer att bli ett permanent stopp på väg till Borgholm kommande år.
På hamnpiren har man byggt nya lägenheter. Något som Ronnebykommun borde åka och titta på då dessa hade passat perfekt på piren i Ronnebyhamn.
Så efter två nätter fortsatte resan upp till Borgholm.
Då det inlägget kommer ta en stuns så återkommer jag lite senare. Det är nämligen fullt med hubdar på bryggan och Tjabo tycker att vi ska gå upp och leka.

Ses sen.

Försvunnit

Ja det kan man tro men så är inte riktigt fallet. Jag har bara tagit en välbehövlig semester med familjen. Trodde självklart att jag skulle kunna blogga från båten, och det hade ju inte varit några problem om inte min man hade tvättat den mobila internetuppkopplingen. Efter några dagars tjat så provar jag den i alla fall och upptäcker att den funkar. Jippiiii jag är tillbáka i internetvärlden igen. Inte så svårt beroende eller.

Minnesvärda ord från Micke på Dressman

Enligt dagens lagstiftare och byråkrater borde de av oss, som var barn på 40-talet, 50-talet, 60-talet, och 70-talet inte ha överlevt.

Våra sängar var målade med blybaserad färg.
Vi hade inga barnsäkra medicinflaskor, dörrar eller skåp, och när vi cyklade bar ingen av oss hjälm.

Vi drack vatten från trädgårdsslangen. Vi åt bröd med smör, drack läsk med socker i, men blev aldrig överviktiga, därför att vi alltid var ute och lekte.
Vi delade gärna en läsk med andra och drack ur samma flaska, utan att någon dog av det.

Vi använde timmar på att bygga lådbilar av gamla skrotade saker och körde i full fart ned för backen, bara för att lite senare komma på att vi hade glömt att sätta på bromsar. Efter några turer i diket lärde vi oss att lösa problemet.

Vi gick ut tidigt om morgonen för att leka ute hela dagen, och kom hem först när gatubelysningen blev tänd. Ingen kunde få fatt i oss på hela dagen - ingen hade mobiltelefon.

Vi hade ingen Playstation, Nintendo eller X-boxar - i det hela taget inga TV-spel, inte 99 TV-kanaler, inget surround-sound, hemdatorer eller chatrooms på Internet.

Vi hade vänner! Vi gick ut och fann dem!
Vi ramlade ned från träd, skar oss, bröt armar och ben, slog ut tänder, men ingen blev stämd efter dessa olyckor. Det var olyckor. Inga andra kunde få skulden - bara vi själva.

Vi slogs, blev gula och blå och lärde oss att komma över det. Vi hittade på lekar med pinnar och tennisbollar och åt jord och gräs. Till trots för alla varningar, så var det inte många ögon som blev utstuckna.
Vi cyklade och gick hem till varandra, bankade på dörren, gick rakt in och blandade oss i samtalet.
Vissa elever var inte så kvicka som andra i skolan, de fick helt enkelt gå om ett år.

Vi fick äta jordnötter. Åkte bil utan bälte med föräldrar som rökte i bilen..
Fick aldrig skjuts utan fick ta oss själva gående eller per cykel. Ritade med tuschpennor med ämnen som är förbjudna idag.

Denna generation har fostrat några av de mest riskvilliga, de bästa problemlösare och investerare någonsin. De sista 50 åren har varit en explosion av nya idéer. Vi hade frihet, fiasko, succéer, förälskelser och ansvar, och vi lärde oss att förhålla oss till alltihop.

Eftersom du är en av dem. Grattis!!!

Sänd detta vidare till andra som upplevde den stora lycka att växa upp som barn ...

Det goda livet är vårt!

Billabong

Äntligen har billabongs sommarkollektion landat på Breeze. Sjukt snygga grejer. Skynda er så att ni är först med 2009 kollektion på beachen.

Centrumbiografen

Kl:20:00 - Fr,Lö,Sö,Må,Ti,On

Kl:16:30, Lö,Sö

17-22/7

"VISAS FRAM TILL DEN 22:e JULI"

Ice Age 3

Kl:17:00 - To,Fr

16-17/7

Visas igen 25-29/7

"VISAS FRAM TILL DEN 29:e JULI"

KOMMANDE.....

JOHAN FALK - GSI

24:e Juli

"VISAS FRAM TILL DEN 29:E JULI"

BRUNO

7:e Augusti

"VISAS FRAM TILL DEN 12:E AUGUSTI"

Marknad för hemodlat på förslag i Ronneby Brunnspark

Grönsaker odlade lokalt och hemtillverkade matvaror föreslås få en egen marknad i Ronneby.
Jan-Eric Wildros (S) hoppas på en utveckling mot en saluhall för närproducerade livsmedel.

Jan-Eric Wildros (S) från Johannishus skulle vilja se en återkommande marknad för närproducerade livsmedel i Brunnshallarna i Ronneby.

Jan-Eric Wildros har pejlat av intresset för att kunna köpa närodlade varor i Ronneby.
- Det har varit väldigt positivt, säger Jan-Eric Wildros, kommunfullmäktigeledamot från Johannishus.
Han tänker sig en marknad där de små, lokala producenterna kan stå varje vecka.
- Det kan vara den som har ett gårdsslakteri eller grönsaksodling. Någon som gör egen ost eller har honung att sälja, säger Jan-Eric Wildros.
Men också privatpersoner som har fått en stor äppelskörd, eller dragit upp mer fisk än vad som går att äta upp hemma.
Jan-Eric Wildros har föreslagit att marknaden ska ligga i Brunnshallarna. Om det går, eller om det finns någon annan lokal som passar bättre ska utredas på kommunkansliet. I utredningen ingår också en undersökning av intresset hos små, lokala livsmedelsproducenter för en marknad.

Johanna Rundgren
[email protected]
Telefon: 0457-789 83

BLT Ronneby090714

Ån ska bli en tydlig del av centrum

Det är klubbat och mätningarna har börjat.
Strandgatan ska byggas om och bjuda in till promenader vid ån.

Färdigmätt. Linn Fransson och Peter Miketinac på Miljöteknik har gjort mätningar längs ån. Här står de vid bryggan vid Strandgatan. Staketet ska bort och bryggan förlängas.

Ån rinner genom Ronneby centrum. En stor resurs, i princip outnyttjad och osynlig. Men nu ska den bli en tydlig del av stadskärnan. Kommunfullmäktige har klubbat planen för centrumutveckling. Linn Fransson och Peter Miketinac från Miljöteknik har under en vecka gjort mätningar längs ån.
De två kollegorna står på bryggan vid Söderbro och visar på staketet som skiljer Strandgatan från ån. Det ska bort, så att ån öppnas mot torget. Längs hela Strandgatan ska det bli ett gång- och cykelstråk. Platsen till det tas från gatan som reduceras till en körbana.
Tanken är att det ska bli ett attraktivt stråk för flanörer. Träd ska avgränsa den mot gatan.

BLT Ronneby 090714

Äntligen finns de att köpa

I förra veckan skrev jag om Åsas underbara armband och halsband. Nu finns de att köpa på Veras Hus. Har hört att åtgången är rykande så skynda er om ni vill ha i första omgången.
För er som inte bor i Ronneby så kommer de snart ligga på VEras Hus webbshop.

Jaha

Då var det söndag igen. Sista dagen på Tosia för i år. Vi var där fredag och lördag så idag känns det som om solen lockar mera.
Har faktiskt lite svårt att säga vad som var årets grej. Trodde ju på spikmattan men såg faktiskt bara den på ett ställe.
Annars var väl utbudet ungefär som vanligt. Marknadsgodis, tröjor med alla möjliga tryck, strumpor, ja ni vet ju. Igår på kvällen träffades vi ett gäng och drack ett glas cider (bara ett:-) ). Det absolut roligaste med tosia (när man har passerat 22 år) är ju att träffa alla gamla kompisar som är hemma. Det tar ju en stund att gå genom vår lilla stad när man stannar varannan meter och pratar.
Så nu börjar väl knallarna snart packa ihop för att dra till nästa ställe. Kvar lämnar de en hel natt med jobb till städarna på kommunen att ta hand om allt skräp. Imorgon är vår lilla stad tillbaka i sin vanliga skepnad, för att om ett år återigen byta skepnad.
Så hej hopp och tack ni som var med igår får många glada skratt.

Till alla män........

Barndomen:

"Den tid när du gjorde grimaser

åt spegeln."

Övre medelåldern:

"Den tid när spegeln ger igen."

Mickey Mansfield

"Övre medelåldern är när din fru

säger åt dig att dra in magen

trots att du redan gjort det."

Jack Barry

"Du börjar komma upp i åren när du

arrangerar håret istället för att kamma det."

Herbert I. Kavet

Ansiktena bara en matte kan älska....

Från Expressen.

Och denna. Måste vara en av deltagarna i nästa skräckfilm.

Tosia

Idag drar Tosia Bonnada'n igång. Många är det som funderar på var namnet kommer ifrån. Och antagligen är det som det låter.
Men ungarna älskar det och jag ska ju inte sticka under stol med att det är kul att ge sig ut och träffa lite folk. Är ju en hel del hemvändare som är nere som kan vara kul att träffa.

Så vad blir årets försäljningsgrej då. Många tror på spikmattan. JA vi får väl se. JAg ska självklartkolla detta.

Katter

Michael Jackson

Just nu sänds Michael Jackson begravning på Tv 4. Broke Shields håller ett tal. Plötsligt upptäcker man att bakom alla rubriker och konstigheter fanns en människa. En människa som ville bli älskad som alla andra. Som ville uppleva saker som en normal människa gör. Bakom fasaden fanns nog fortfarande en 5 årig pojke som längtade efter sina föräldrars kärlek,inte för honom som artist utan som deras son.
Visst önskar man att Micheal hade fått höra några av alla dessa fantastiska ord som sägs om honom nu, när han fortfarande levde. Men det är väl väldigt få som uppskattas före sin död.
Det som slår mig är att man nog inte ska vara så rädd för att tala om att man älskar någon eller att någon gör något bra. För vad kan hända, förrutom att man glädjer någon.
Just nu framfördes denna sång. En av mina absoluta favoriter.

Underbara armband

Tidigare har jag ju berättat för er om Med Känsla Åsa och hennes ljuvliga blogg. Med Känsla. Åsa skriver ju inte bara fantastiskt bra utan är även inredningsdesigner samt gör sina egna smycken plus en hel massa annat. Hennes armband är helt underbara. Jag visar er några bilder (ärligt snodda från Åsas egen blogg). Så nu är bara frågan Åsa?? När kan vi köpa dem. Vet ju att de kommer att säljas på Veras Hus. Men när??

Ronneby Bokhandel

Var inne en runda på Ronneby Bokhandels blogg. Hittade dessa superfina kontorsprylar. Så imorgon får det bli en runda och shoppa lite. Behöver ändå liva upp kontoret lite. Kanske får lite mer inspiration att ta tag i alla måste då.

Ronneby Bokhandel:

Veras Hus.

Idag byter underbara Veras Hus ägare. Den nya ägaren heter Sandra och butiken kommer att drivas i samma anda som innan.
Vi önskar Sandra lycka till.

Tosia Bonnada'n

Tosia Bonnada'n i Ronneby 10-12 juli

Åter dags för traditionell knallemarknad i Ronneby centrum.
Tosia Bonnada'n har funnits i ca 150 år och är en av Sveriges största och mest kända marknader. Staden fylls av knallar, karuseller och musikunderhållning.

På söndagen är det barnens Tosia med halva priset på karusellerna hela dagen och barnunderhållning på torgscenen. Kl. 12.45 på söndagen underhåller Mojje alla barn.

Öppettider, marknaden:

Kl. 11.00-11.45 Frälsningsarmén
Kl. 12.45 Mojje

Fortfarande Algblomning

Det är fortfarande tjocka lager med algblomning på de flesta ställena utanför Ronneby. Ända stället vi hittade som vi kunde bada på var innanför steköarna.

Diggiloo

Igår hade Diggiloo premiär. Och för nionde året i rad så valde de att lägga premiären i Ronneby.Ca 9000 personer var där för att titta.
Efter två veckors strålande sol hade dock vädergudarna bestämt sig för att ge igen. Man kan lugnt sagt säga att det regnade.
Men vad gör det när man har paraply, vitt vin, smörgåstårta och underbart sällskap. Vi hade en fantastiskt trevlig men blöt kväll. Men som vanligt var Diggiloo bra med medryckande musik så i slutet stog vi i regnpölarna utan paraply och sjöng med.

Vi var väl förberedda.

Lite tveksamt om det går att laga hål i stövlarna med plåster.

Och regnet bara öste ner.

Ser det mysigt ut.

Temat i år var Flower Power.

Björn från Positiva Ronneby var glad och positiv.

Två av tjejerna i vårt glada tjejgäng.

Den här bilden talar om exakt hur blött det var.

Kvällen avslutades med ett stort fyrverkeri.

Algblomning

På min dagliga tur med skotern möte jag idag ett rejällt täcke av algblomning utanför Karön. Tjockt, gult och äckligt. Så alla ni som hade tänkt ta en tur ut och bada tänk en gång till. Se upp för de mindre barnen och djuren så att de inte får i sig sörjan då man misstänker att det kan vara giftalger.

Lasse Holm - Ronnebys egen ambassadör

Ronneby har fått en egen ambassadör.
Han heter Lasse Holm, jobbar med musik och gillar Ronneby skarpt.

Foto: Patric Söderström

Ambassadör i farten. Schlagerveteranen Lasse Holm är nu Ronnebys egen ambassadör.

År efter år har han återkommit till Ronneby Brunnspark. Med sig brukar han ha några av Sveriges största schlagerartister.
Det är i Brunnsparken som Diggiloo-turnén växer fram, repas in och finslipas.
Snart sju premiärer på en och samma plats talar sitt tydliga språk.
- Vi älskar Ronneby. Så är det, säger schlagershowens upphovsman Lasse Holm, som nu även kan titulera sig ambassadör för Ronneby.
Hans uppdrag blir klassiskt ambassadörsgöra: föra Ronnebys talan ute i världen.
- Och det gör jag redan. Jag talar alltid väldigt väl om Ronneby överallt. När någon frågar om nästa års premiär brukar jag svara att det jag vet är att det blir i Ronneby, säger Lasse Holm.
Ambassadörsstatusen har utfärdats av föreningen Positiva Ronneby. Den består än så länge av ett 50-tal Ronnebybor.
Föreningen ska vara färdigbildad i augusti. Syftet är att vända en negativ trend i Ronneby.
Ett mål är att samla Ronnebys invånare kring olika arrangemang.
- Och vi vill visa på hur mycket det redan finns i Ronneby. Lasse Holm är en verklig eldsjäl i Diggiloo och gör mycket bra för Ronneby. Vi är glada över att få ha en rikskändis som vår ambassadör, säger Björn Mattsson, initiativtagare till Positiva Ronneby.

Johanna Rundgren
Telefon: 0457-789 83

Taget ur BLT Ronneby 090702

Positiva Ronneby

Klicka på bilden och bli medlemmar i Positiva Ronneby.

Dans i Brunnsparken.

Ni missar väl inte att det är dans i brunnsparken på torsdag mellan 20-24. Berth Idoffs kommer att spela.